درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1398/09/30 - 20:34:1
تعداد بازدید: 589
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

رایزنی‌های پارلمانی نخست‌وزیر مکلف لبنان برای تشکیل دولت/ مخالفت گروه ۱۴ مارچ با مشارکت در دولت
 رایزنی‌های پارلمانی نخست‌وزیر مکلف لبنان برای تشکیل دولت/ مخالفت گروه ۱۴ مارچ با مشارکت در دولت

با بازگشت آرامش به بیروت در پی اعتراضات حامیان سعد حریری به دلیل انتخاب حسان دیاب به عنوان نخست وزیر مکلف، وی امروز (شنبه) رایزنی‌های غیرالزام‌آور را با فراکسیون‌های پارلمان این کشور برای تشکیل دولت جدید در مقر پارلمان واقع در مرکز بیروت آغاز کرد. این در حالی است که در پی اینکه رسانه‌ها فورا حسن دیاب را گزینه حزب‌الله لبنان خواندند، ائتلاف ۱۴ مارچ مشارکت در دولت او را نپذیرفت.

 در همین رابطه نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با دیاب در حاشیه رایزنی‌های غیرالزام آور پارلمانی دیدار کرد.

بری گفت، در دیدار با دیاب چارچوب دولت جدید، ماهیت آن، تعداد و توزیع پست‌ها را بررسی و بر لزوم مبارزه با فساد را در دولت جدید تأکید و اعلام کرد، دولت جدید باید دولت متحد باشد و بالطبع در این دولت باید همه احزاب از جنبش‌های مردمی و جریان المستقبل گرفته تا حزب سوسیال ترقی‌خواه و حزب القوات اللبنانیه حضور داشته باشند.

رعد نیز پس از دیدار با دیاب گفت، در گفت‌وگو با نخست وزیر مکلف پیرامون عوامل موفقیت در روند تشکیل دولت بحث و تبادل نظر شد. دولت به همان اندازه که فراگیر باشد به همان اندازه به تحقق دستاوردها کمک می‌کند. باید دولتی تشکیل شود که به دردهای لبنانی‌ها پاسخ داده و امنیت و ثبات را که مردم به آن نیاز دارند به ارمغان بیاورد. دولت باید رویکری صحیح را برای رونق گرفتن کشور در سطوح اقتصادی، مالی و اجتماعی در پیش بگیرد و فقر، بیکاری و فساد را ریشه‌کن کرده و سیستمی برای مجازات افراد فاسد راه‌اندازی کند.

وی در ادامه گفت، لبنان به دولتی نیاز دارد که دستاوردهای این کشور از پیروزی‌ها در مقابله با دشمن حفاظت کرده، حاکمیت ملی و منابع خشکی و آبی آن را مصون نگه‌ داشته و مانع دست‌درازی دشمن به حاکمیت و عزت ملی شود. دولت جدید باید متشکل از اشخاص با کفایت باشد؛ کسانی که در کنار تخصص علمی حس وطن‌پرستی داشته و دشواری‌های مردم را درک کنند.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان وزیر آموزش و پرورش سابق و استاد دانشگاه را پس از پایان یافتن رایزنی‌ها و تأیید نمایندگان وابسته به حزب الله و هم‌پیمانان مکلف کرد. این در حالی است که برجسته‌ترین نمایندگان اهل سنت در رأس آنها فراکسیون سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان با نخست وزیری دیاب مخالفت کردند.

محمد رعد، رئیس فراکسیون وفا به مقاومت اظهار کرد، دولت باید به ثبات و آرامش برای شهروند لبنانی باور و بیشترین نقش را در کمک به دستاوردها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید ثروت ملی ما را حفظ کند و مانع از دست‌ درازی اسرائیل به حاکمیت و عزت ملی شود.

در ادامه دیدارهای فراکسیون‌های پارلمان لبنان در چارچوب رایزنی‌های پارلمانی نخست وزیر مکلف، فراکسیون المستقبل اعلام کرد، به دیاب اطلاع داده که در دولت جدید مشارکتی نداشته و در عین حال در برابر تشکیل آن سنگ‌اندازی نخواهد کرد.

این فراکسیون ابراز امیدواری کرد که دولت آتی دولت چهره‌های متخصص مستقل باشد چرا که چنین دولتی خواست مردم است و در صورت تشکیل این دولت مجددا میان مردم و قدرت حاکم اعتماد برقرار می‌شود. همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت جدید ظرف مدت کوتاهی بین ۹ تا ۱۰ هفته تشکیل شود.

فراکسیون المستقبل تصریح کرد، دولت جدید مورد توافق همگان خواهد بود و به همین دلیل نباید تشکیل آن به تأخیر افتد.

فراکسیون توسعه و آزادی لبنان وابسته به نبیه بری هم پس از دیدار با دیاب اعلام کرد، این فراکسیون درخواست‌های خاصی نداشته و مطالبات کلی دارد. این فراکسیون در ادامه اعلام کرد، باید دولت نجات فوق‌العاده برای نجات کشور از بحران اجتماعی، اقتصادی و بانکی تشکیل شود.

این فراکسیون بر ضرورت تسریع در تشکیل دولتی که به دنبال اتخاذ اقدامات و اصلاحات مطلوب و متشکل از همه طرف‌هاست، تأکید و اعلام کرد، نمایندگی معترضان در دولت به یک ضرورت تبدیل شده است و دیاب باید با اجرای قانون روی مبارزه با فساد متمرکز شود.

فراکسیون اللقاء الدیمقراطی لبنان به ریاست جنبلاط هم امروز اعلام کرد در دولت جدید و رایزنی‌ها برای تشکیل آن مشارکت نمی‌کند.

این فراکسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد، با توجه به اینکه از نظر فراکسیون اللقاء الدیمقراطی دولت باید بازتاب مطالبات مردم و آرمان‌های جوانان لبنان باشد و نیز عدم تمایل این فراکسیون برای مشارکت در نمایشی که تنها به شکست منجر می‌شود، در دولت آتی و رایزنی‌ها برای تشکیل آن مشارکت نمی‌کند.

همچنین سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه بعد از دیدار با دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی گفت: ما چیزی از دولت نمی‌خواهیم و امیدواریم موفق باشد.

جعجع ادامه داد: با احترامی که برای نبیه بری قائلم اما همه نباید در دولت باشند تا کاری انجام دهد، دولت جدید لبنان باید متشکل از افراد متخصص و مستقل باشد.

وی افزود: جامعه جهانی که تجارب منفی با لبنان دارد هرگز هیچ کمک مالی به لبنان نمی‌کند مگر اینکه مطمئن شود این پول‌ها به دست ملت لبنان خواهند رسید. مساله مهم امروز مساله اقتصادی، مالی و معیشتی است نه تیم‌های هشت و ۱۴ مارس.

تا این لحظه ساختار دولت آتی لبنان مشخص نیست و حتی اگر هدف دیاب تشکیل دولت تکنوکرات برای حل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی باشد که کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است اما حزب‌الله که با نخست وزیری وی موافقت کرده پیش از این تمایل خود را برای تشکیل دولتی اعلام کرده که هیچ گروه سیاسی اصلی را کنار نگذارد.

با توجه به نابسامانی وضعیت اقتصادی لبنان مأموریت دیاب در سمت جدیدش آسان نخواهد بود چرا که وی از سویی با اعتراضات بی‌سابقه مردمی که خواستار دولتی با چهره‌های متخصص هستند و نیز از سویی با جامعه بین‌الملل که همواره ارائه کمک مالی خود به لبنان را به تشکیل دولتی اصلاح‌طلب منوط می‌کند، روبروست.

به دنبال انتخاب دیاب برای سمت نخست وزیری حامیان حریری دست به اعتراض زده و مسیرهای اصلی بیروت و چندین مناطق دیگر را بسته و اعلام کردند، دیاب نماینده اهل سنت نیست به ویژه که تأیید شش نماینده از مجموع ۲۷ نماینده اهل سنت در پارلمان را کسب کرده است.

پس از وقوع درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و معترضان حامی جریان المستقبل وابسته به حریری، آرامش به بیروت بازگشته است. حامیان المستقبل اعلام کردند، بسته شدن مسیرها هیچ ارتباطی به آنها ندارد و اعتراضات به انتخاب دیاب به عنوان نخست وزیر به این دلیل است که وی جایگاه و اعتبار سیاسی نداشته و محبوب نیست.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/12203


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن


صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان


اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند


پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس


افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان


وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است


در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم


توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن


قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند


جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد


نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو


کشته شدن ۱۱ جنگجوی مسلح توسط نیرو های پاکستانی


آغاز مذاکرات درباره توافق همکاری امنیتی امریکا و اوکراین


نگرانی سازمان ملل از تاثیر جنگ بر سلامت روانی مردم غزه


فرا رسیدن زمان پایان اشغالگری رژیم اسرائیل


کشف اجساد 50 فلسطینی در یک گور دسته جمعی در خانیونس


کشته شدن 7 مامور گمرک در غرب پاکستان


حمایت‌ چین از روسیه؛ اختلاف پابرجای پکن-واشنگتن


تصویب کمک ۹۵ میلیارد دالری امریکا به اسرائیل و اوکراین


اردوغان پس از دیدار با هنیه از فلسطینی ها خواست متحد شوند


امریکا مشاورین نظامی بیشتری به اوکراین اعزام می‌کند


آرسنال با شکست ولورهمپتون چانس قهرمانی را زنده نگه داشت


تایوان 21 هواپیمای نظامی چینی را در خط میانه رصد کرد


ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه


در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.